woensdag 9 oktober 2013

Mallen en klei van Martha Stewart + tutorial!

Hallo Allemaal!

Omdat ik mijn enthousiasme over de silicone mallen en klei van Martha Stewart graag met jullie wil delen heb ik (voor degene die het nog niet kennen) een tutorial gemaakt. Ik had deze prachtige mallen de laatste tijd  al diverse keren voorbij zien komen in blogland en was er ontzettend nieuwsgierig naar geworden. Van de week heb ik het starterspakket binnen gekregen en wilde het natuurlijk meteen uitproberen. Nou ik kan jullie vertellen dat ik verliefd ben..!! Wat een ontzettend leuke techniek is dit en zo eenvoudig om te doen. Het leuke van het starterspakket  is dat je gelijk alles in huis hebt om aan de slag te gaan. In dit pakket zitten o.a. 5 soorten klei, 4 mallen en wat gereedschap zoals je op de foto hieronder kunt zien.


Er zit ook een heel handig kleurenschema bij waarop je precies kunt zien welke kleuren je kunt bereiken door de basiskleuren met elkaar te mengen. Het is ook mogelijk om de klei na het drogen te kleuren met bijvoorbeeld inkt, verf of stift.


Ik zal jullie laten zien hoe het in z'n werk gaat. Om te beginnen pak je een  bolletje klei waarmee je de mal kunt vullen. De klei voelt soepel en wat vochtig aan en is daardoor makkelijk te vormen en te bewerken. Zorg ervoor dat je het plasticzakje weer goed sluit zodat de klei vochtig blijft.



Het vullen gaat erg eenvoudig, je vult de mal tot de rand en drukt het stevig aan. Het maakt niet als je teveel klei pakt je kunt namelijk net zo vaak bijpakken en afhalen als je wilt zolang de klei vochtig is. Wanneer de mal goed gevuld is wrijf je de restjes er af met je handen of met de spatel  net zolang tot het eruit ziet als op de foto.





Nu kun je de  klei voorzichtig uit de mal halen door de mal iets te buigen. Hierdoor hoef je de klei bijna niet aan te raken en is de kans op vervormen of beschadigen klein. Leg je vormpje op een glad oppervlak zodat het kan drogen, uiteraard met de gladde kant naar beneden. Het drogen van de klei duurt 24 uur en wanneer de vormpjes droog zijn blijven ze nog wat flexibel.




En hier een foto van het eindresultaat, wat zijn ze schattig he. Het geweldige van deze klei is dat het echt bijna niks weegt, het gewicht is vergelijkbaar met piepschuim! Daarom is het zo ideaal te gebruiken op kaarten en andere scrapcreaties.
Zoals jullie weten gebruik ik altijd veel embellishments op mijn kaarten en dan is het zo handig dat je je eigen ornamentjes kunt maken.


Hanneke van Hobbyhome-Hobbyartikelen  heeft ontzettend veel keus in haar assortiment en ik weet zeker dat ik mijn voorraadje nog ga aanvullen. Ik kan je nu al waarschuwen, als je ze eenmaal geprobeerd hebt ben je verkocht en wil je er meer bij...haha. Dat hoort eigenlijk ook wel bij onze hobby, je hebt nooit teveel! Ik hoop dat ik jullie net zo enthousiast heb kunnen maken als ik zelf ben en dat mijn tutorial duidelijk is. Binnenkort kunnen jullie mijn eerste kaart met deze klei op mijn blog vinden.

Allemaal een hele fijne week verder en bedankt voor het langskomen!

Liefs,
Wendy

24 opmerkingen:

  1. Ik ben ook helemaal weg van de klei van Martha stewart, vind het superspul. Wat een leuke ornamentjes zitten er in het starterspakket! en wist niet dat er ook nog andere kleuren klei waren, dat wordt toch nog eens even snuffelen bij Hanneke.
    Liefs, Diana.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei Wendy, mijn verlanglijstje is na je tutorial weer wat langer geworden haha. Superleuk hoe je die embellishments zelf kunt maken.

    Groetjes,
    Nans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gave tutorial en heel begrijpelijk dat je enthousiast bent. Wat een leuk spul! Nee, nooit teveel... pfff... soms is het echt erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk spul zeg, en wat een mooie dingen kan je ermee maken.
    Dank je wel voor de uitleg.
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Wendy, je hebt me nieuwschierig gemaakt hoor, sam had het ook al ontvangen... Ga het snel opzoeken.
    Xxx angelique ook aan Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wendy,
    Jij ook super bedankt voor de duidelijke uitleg, ik werd er eigenlijk ook al een beetje hebberig van, toen ik die klei figuurtjes langs zag komen, nu ga ik ook maar eens snel bij hobby home kijken!! Dank je wel en jij ook een fijne week. lieve groetjes van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Wendy, haha jij hebt de smaak ook te pakken merk ik, ik heb ze zelf ook en had in het begin de goede klei nog niet dus werd het allemaal wat zwaarder maar ook breekbaar. De klei van MS is super, je kunt het inderdaad ook gewoon kleuren dus ik ben volop aan het experimenteren;)
    Ik ben benieuwd wat jij er allemaal mee gaat doen, veel plezier in ieder geval.
    liefs Hanny♥
    http://tierelantijntjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hey...dat is leuk, ik wist niet dat Martha steward dat ook had. Stamping Up heeft ook zoiets.....
    ook met klei en mallen. bloemen en knopenvormen.
    ik zal eens kijken daar in die winkel....
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ziet er mooi uit.
    Weer een hebbedingetje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaaf spul. Ik heb iets vergelijkbaars wel al bij Stampin' Up. Ik wist niet dat Martha Steward 't ook in haar collectie heeft zitten. Handig dat je een starterspakket kunt bestellen.

    -xies- Renate.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai dinnetje! Wat super leuk deze tutorial! Moet je vaker doen, gaat je goed af! En wat een mooie, leuke resultaten heb je, ben heel benieuwd naar je creaties! Maar dat gaat wel goedkomen, jou kennende, hihi! Knuffel Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb het ook in huis, maar nog niets mee gedaan, dank je wel voor de duidelijke uitleg.

    groetjes jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo,

    Wat is dat leuk spul zeg,ga met de beurs eens kijken en wie weet ook wel aanschaffen.

    Groeten Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het wordt overal verteld en geschreven hoe mooi het is maar dit trekt me echt over de streep hoor Wendy! Dit komt op mijn verlanglijstje voor de Creadoe! Wat heb je dit duidelijk uitgelegd en laten zien! Dank je wel daarvoor!

    Groetjes Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik vind het ook zo ontzettend leuk om er mee te werken, ik wist alleen niet dat je ook nog kleurtjes erin hebt. Je hebt het ook heel duidelijk uitgelegd, lieve groet Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijkt me gaaf spul zeg, en wat heb je het goed uitgelegd! Je kaart van de vorige post is ook weer een beauty!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er mooi uit. Ach je kunt beter een hobby verslaving hebben dan dat je elke avond laveloos in de kroeg zit hihi. Ik zit zo aan mijn keukentafel met de mallen, maar dan met marsepein.

    Liefs,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Wendy, wat mooi ziet dit eruit, vooral dat lijstje vind ik geweldig. Dank je wel ook voor je duidelijke uitleg.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat ziet er leuk uit Wendy, klei en mallen staan al op mijn verlanglijstje hoor :-)

    groetjes Henriëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hej hej,
    Wat een duidelijke uitleg en erg leuk spul.
    Ik wist nog niet eens van het bestaan af.
    Maar je weet mijn "zakgeld" er wel weer door te jassen, hè?
    Want dit is wel erg verleidelijk!

    Liefs van lonne.


    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lijkt me inderdaad geweldig spul om te gebruiken. Ik hoor er veel enthousiaste verhalen over en als ik dan ook nog eens jouw tutorial zie..... Ga ik wel of niet overstag? Ben bang dat ik het antwoord al weet eigenlijk. Ben over een poosje jarig, dus dit komt sowieso op mijn lijstje.

    groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuke tutorial Wendy!! Lief van je om dit met ons te delen. Fijne zondag. Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een gave tutorial Wendy en door Nicole (boven mij!) word ik al maanden gebombardeerd met "hoe leuk dit wel niet is" dus op de KreaDoe moet ik maar eens echt gaan neuzen want het is idd gaaaaaaaaaf!!! Ben eindelijk volger bij je geworden, hoogste tijd!!

    xx Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hoi Wendy, ik was op zoek naar een tutorial en zodoende kwam ik op jouw blog terecht, hoewel ik je naam in blogland al vaker langs had zien komen. Gisteren heb ik een setje mallen en klei gekocht van Martha Stewart en kan nu lekker aan het uitproberen, bedankt voor de duidelijke uitleg en ik ga je gelijk volgen, groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen